Demodex  folliculorum  i  Demodex  brevis jako  czynniki  wywołujące  nużycę  oczną

lek.  Marek  Sosnowski

W latach sześćdziesiątych XX wieku lekarze zainteresowali się nużeńcami jako czynnikami etiologicznie odpowiedzialnymi za szereg chorób skóry człowieka. Wykazano związek nużeńców z rozwojem trądziku różowatego (acne rosacea), a zmiany określo-no mianem demodekozy albo nużycy. Nasilona nużyca może być czynnikiem etiologicznym łupieżu mieszkowego (pityriasis folliculorum) i łysienia plackowatego  (alopecia  aerata).

Demodex folliculorum jest brany pod uwagę jako czynnik etiologiczny zapalenia brzegów powiek (blepfaritis), często o charakterze przewlekłym, a Demodex brevis odpowiada za niedostateczną jakość filmu łzowego w wyniku dysfunkcji gruczołów Meiboma.

Zmiany patologiczne w przebiegu demodekozy powiek są następstwem zaczopowania torebek włosowych i ujść gruczołów łojowych, odczynowej hiperkeratynizacji oraz hiperplazji nabłonka, mechanicznego przenoszenia bakterii, reakcji zapalnej żywiciela na chitynę pasożyta, pobudzenia humoralnej odpowiedzi żywicela i komórkowych reakcji immunologicznych.

Nużeńce są pasożytami kosmopolitycznymi występującymi u ludzi na różnych kontynentach. Zarażenie następuje przez bezpośredni lub pośredni kontakt.

Z epidemiologicznego punktu widzenia ważna wydaje się obserwacja sezonowych zmian aktywności nużeńców – największa wiosną, natomiast zimą ulegająca wyraźnemu zmniejszeniu.

Nużeńce są najczęściej spotykanymi ektopasożytami ludzkiej skóry. Kolonizacja  ludzi  zachodzi  krótko  po  urodzeniu. Nużeńce bytujące w mieszkach włosowych rzęs mogą wywoływać przewlekłe zapalenie brzegów powiek. Objawia się ono poszerzeniem naczyń skóry powiek, tworzeniem mankietu keratynowo-tłuszczowego u podstawy rzęsy (tzw. łupież cylindryczny), zaburzeniami kierunku wzrostu rzęsy, wypadaniem rzęs, a w przypadku zaostrzenia prowadzi do jęczmienia lub gradówki. Blokowanie aktywności wydzielniczej gruczołów Meiboma przez bytujące tam roztocze powoduje nadmierne odparowywanie filmu łzowego  i  w  konsekwencji  zespół  suchego  oka.

W pracy omówiono występowanie, objawy i leczenie demodekozy wywołanej przez dwa gatunki: Demodex  folliculorum i  Demodex  brevis.

Słowa kluczowe: Demodekoza, zapalenie brzegów powiek, dysfunkcja gruczołów  Meiboma,  film  łzowy,  łupież  cylindryczny.